keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Reilun kaupan suosio ei ole hiipunut

Kuva:reilukauppa.fi
Maailmanlaajuinen taloudellinen taantuma ei ole saanut reilun kaupan suosiota hiipumaan, vaan se on päinvastoin jatkanut kasvuaan myös viime vuonna, mikä käy ilmi tällä viikolla julkaistusta Reilun kaupan edistämisyhdistyksen tiedotteesta. Sanotaan, että vaikeina aikoina ihmiset välittävät hyvinvointi- ja oikeudenmukaisuuskysymyksistä entistä enemmän!
Tässä tiedote:

Reilu kauppa kasvoi vuonna 2010
Reilu kauppa jatkoi Suomessa kasvuaan vuonna 2010. Kasvua oli sekä Reilun kaupan tuotteiden myynnin kokonaisarvossa että Reilun kaupan tuotteiden määrässä. Vuonna 2010 Suomessa ostettiin Reilun kaupan tuotteita yhteensä 93 miljoonalla eurolla (vuonna 2009 86,9 miljoonalla eurolla). Keskimäärin jokainen suomalainen kulutti Reilun kaupan tuotteisiin melkein euron enemmän kuin viime vuonna, eli 17,30 euroa (vuonna 2009 16,31 euroa).
Eniten rahaa suomalaiset käyttivät Reilun kaupan kahviin, banaaneihin, viiniin, kukkiin ja Reilun kaupan puuvillasta valmistettuihin tuotteisiin, tässä järjestyksessä. Reilun kaupan kahvia myytiin Suomessa viime vuonna 547 000 kiloa (vuonna 2009 545 600 kiloa). Banaaneja myytiin 8,1 miljoonaa kiloa (vuonna 2009 8,9 miljoonaa kiloa).

 Reilun kaupan viinien myynti litroissa laskettuna kasvoi 10 prosenttia: yhteensä viinejä myytiin 673 000 litraa (vuonna 2009 610 000 litraa). Vuoden 2010 lopussa saatavilla oli 31 erilaista Reilun kaupan puna-, valko- ja kuohuviiniä. Reilun kaupan kukkia myytiin 10,5 miljoonalla eurolla, ja niiden myynti kasvoi 13 prosenttia edellisvuoteen (9,3 miljoonaa euroa) verrattuna. Tarjolla oli Reilun kaupan ruusuja, neilikoita ja sekakimppuja.

Muita kasvutuotteita olivat muun muassa suklaa (kasvua 30 prosenttia), mehut (12 prosenttia) ja urheilupallot (31 prosenttia). Myynnissä oli muun muassa Reilun kaupan jalkapalloja ja lentopalloja, jotka on valmistettu Pakistanissa. Palloja myytiin 2010 11 600 kappaletta.

Tuotteiden määrä kasvoi 1600:een

Vuonna 2010 Suomessa tuli markkinoille yhteensä 200 uutta Reilu kauppa -sertifioitua tuotetta, ja tuotteiden määrä kasvoi 1600:een. Markkinoille tuli muun muassa eteläafrikkalaisista Reilun kaupan viinirypäleistä valmistettua rosé-kuohuviiniä sekä tennarit, joissa on käytetty Reilun kaupan puuvillaa.
Suurin tuoteryhmä on Reilun kaupan puuvillasta valmistetut vaatteet ja kodintekstiilit. Vuoden vaihtuessa jopa 43 prosenttia Suomessa markkinoilla olevista Reilun kaupan tuotteista oli puuvillaa.

Puuvillatuotteita myytiin vuonna 2010 7,2 miljoonalla eurolla, mikä tarkoitti 7 prosentin laskua vuoteen 2009 verrattuna. Laskua aiheutti muun muassa koko vuoden jatkunut puuvillan hinnan nousu maailmanmarkkinoilla.
Suomalaisten viisi Reilun kaupan suosikkituotetta
(myynnin arvo, miljoonaa euroa)


2009 2010
Kahvi 30 33,4
Banaani 19 16,4
Viini 9,1 11,8
Kukat 9,3 10,5
Puuvillatuotteet 7,7 7,2

Lisätietoja:
Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Pirjo Virtaintorppa, puh. 050 410 1370 tai sähköposti pirjo.virtaintorppa@reilukauppa.fi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti